Recept Nevařené kysané zelí vařené po moravsku

Do oblíbených Chci uvařit Tisk Na e-mail

Nevařené kysané zelí vařené po moravsku

Úvod

Kysané zelí bývá obecně měkkčí než sterilované; když už se vám do rukou dostane měkké zelí, proč je ještě vařit a ničit vitamín C, že?

Postup

Na tuku zpěníme pokrájenou cibuli přidáme mouku a krátce usmažíme dobleda. Přidáme tolik vody, abychom měli hustou omáčku. Přidáme kmín, sůl a omáčku povaříme. Po odstavení z plamene přidáme překrájené zelí bez nálevu. Dochutíme nálevem (octem), cukrem, solí, doředíme převařenou vodou a už NEVAŘÍME, abychom zachovali co nejvíce vitamínů. Samozřejmě, chutnější je na druhý, třetí den :palec: Ne proto, že se "chutě propojily"... zkrátka se to odleželo :mrgreen: Poznámka Pokud mám zelí v sáčku, tak ustříhnu rožek a nálev vyždímám; zelí potom překráhím přímo v sáčku - nedokrojím až k prkénku a pak dám zelí (bez sáčku :) přímo do kastrolu. Zpravidla vařím moravské zelí řidčí než je na obrázku

Recept je z kategorií: Zeleninové přílohy

Nahlásit recept

  • 17.11.09 vloženo
  • 23351x zobrazeno

Ingredience

  • kysané zelí
  • sádlo (olej)
  • mouka hladká
  • cibule
  • kmín
  • sůl
  • cukr
  • (ocet)

Tip redakce

Na AkčníCeny.cz najdete, kde seženete nejlevnější suroviny k tomuto receptu.

Uvařeno uživateli

Vyzkoušel jsem tento recept Přidat hodnocení nebo fotku
Odkaz na uvaření

casino 9.10.13 19:21

Uvaření se již líbí 2 labužníkům

Diskuse k receptu Nevařené kysané zelí vařené po moravsku

Odebírat nové komentáře a uvaření tohoto receptu do upozornění

Váš příspěvek

Přečtěte si recept na Nevařené kysané zelí vařené po moravsku

casino
4494 příspěvků 14.10.13 00:50

Jsem si napřed říkalo, eši nejste trošku zpozdilá :) Co jinýho než hústa, že?
Ale fčíl to Milošek korunoval, takže jsem v nejistotě zase já, co tím myslel?
No co? Co?
Určitě nos!
Taky co jinýho, že? (na poťouchlé otázky stran použití lepicí pásky nebudu reagovat) 8) :mrgreen:

gmp
1603 příspěvků 13.10.13 23:30
+

Pravda! mé myšlénky nekráčí vždy tak přímými cestami. Leč v tomto případě s Tvým zámyslem zcela souhlasím.

Eja
3862 příspěvků 13.10.13 15:30

Milošu, to bych si asi měla tou páskou zalepit h…ústa..

gmp
1603 příspěvků 13.10.13 14:30
-

Ke každěmu balíčku zelí lepicí pásku - širokou.

Eja
3862 příspěvků 13.10.13 12:06
Druhý, třetí den...

Nějak mi to nevychází…Otevřu pytlík Otického kysaného, ochutnám…1/4 pytlíku je pryč :)…přichystám základ, vsypu zelí, ochutnám…1/4 kastrolu je pryč :mrgreen:…Co budu ochutnávat zítra? :roll: a pozítří :cert: :mavam:

casino
4494 příspěvků 9.10.13 19:29
Casino uvařilo my vyfotily a společně sme to snědli

Casino prý po čase narazilo na jakési Votické kysané zelí které prý vůbec dopředku nevařilo!!! Na talířu to bylo jak by prý řekli světáci aldente ale nám to přišlo trošku chrumkavé. Úplně inačí než ta zelová máčka co dělá naša mama. Casino řikalo že je to samo céčko a úplně sme cítily jak nám to leze do ledvin. Dělaly se nám bóle za ušiskama a nebylo to tó pečenó kačenó. Měla sice štyry nohy ale spiše to byla nejaká přerostlá žaba a neé kačisko co píkává naša mama.
Zdravijó MAKRONKY :)

casino
4494 příspěvků 2.1.10 03:05
Re: Nevařené kysané zelí vařené po moravsku

Je sympatické, dyž je někdo vodněkud… :o) Asi tedy víte, že trojmezí je v Napajedlech u kostela.
Původně byl v úvodu receptu citován expert přes vitamíny: „Vařené kysané zelí? Jedině na hnůůůj!!!“ Poté, co zde jedna, beztak také blondýna :o), nastolila téma kejdovitosti, jsem raději vitaminologický úvod z receptu vymazal :o)
Rád se pohybuji mezi lidmi co něco znají… Ti co něco znají dobře, to obvykle neventilují. Ono se to pozná:o) V tomto případě možná opravdu platí, že TENTO VÝKVĚT, SE NIKDE NEVYSKYTUJE. Když jsem onehdy překrajoval kasané zelí, přišlo mi příliš měkké, tak jsem je už nevařil. Tato volba se ukázala býti správnou a od té doby, kdykoli narazím na příliš měkké (ne vždy je zelí měkké) kvašené zelí, tak je jako přílohové nebo i do polévky použiji nevařené.
Vyzkoušejte. Určitě dobře znáte, že vitamínem C se nepředávkujete, i kdybyste se překrájela… :o()))

cookie123
253 příspěvků 1.1.10 14:15
Re: Nevařené kysané zelí vařené po moravsku

Jsem původně z nejryzejší Moravy. Ze Zlína znám dobře - hanáckou, slováckou i valašskou kuchyni, TENTO VÝKVĚT, SE NIKDE NEVYSKYTUJE. Kde jsi na to přisel?

Frantiska
927 příspěvků 24.11.09 03:53
Re: Nevařené kysané zelí vařené po moravsku

dala jsem to jen pro porovnani … ne s nejakym jinym umyslem … kdybych chtela rici, ze to je stejny recept tak to napisu rovnou

di
2451 příspěvků 24.11.09 00:44
Re: Nevařené kysané zelí vařené po moravsku

Děkuji za vysvětlení. Jak nad tím přemýšlím, světlé zelí dělám asi spíš po moravsku (ale z kysaného), s jíškou a osmaženou cibulkou (vmíchá se dovnitř do zelí), červené zelí po česku (ze syrového), na karamelu.

casino
4494 příspěvků 24.11.09 00:40
Re: Nevařené kysané zelí vařené po moravsku

františka, do hlavy Vám nevidím, zde se jedná o KYSANÉ zelí. Neuvažovala jste komentovat třeba toto: http://www.labuznik.com/recipe.php?…

Frantiska
927 příspěvků 23.11.09 23:32
Re: Nevařené kysané zelí vařené po moravsku
pekarka
410 příspěvků 21.11.09 23:47
Re: Nevařené kysané zelí vařené po moravsku

Tak, to tady čtu a chtěla bych k tomu něco říct. České zelí je zelí nezasmažené, nebo málo zasmažené, ano ponejvíc připravené z kysaného zelí. Moravské zelí je takové zahuštěné zelíčko jíškou , co tam stojí vařecha. Táta dycky chtěl moravské, protože prej to suchý nebude jíst.
akorát ten název mě vcelku pobavil. Já bych to vařené vypustila a bylo by.

casino
4494 příspěvků 21.11.09 21:51
Re: Nevařené kysané zelí vařené po moravsku

Jak píše Kvetka, „moravské“ se říkalo tomu s máčkou; u nás se dělalo výhradně z kysaného, nebo sterilovaného zeliska. „České“ bylo z hlávkového, a po podušení na osmažené cibuli se zaprášilo hladkou moukou a pak už jen krátce povařilo. Na rozdíl od moravského je v něm vyšší podíl zeleniny, tedy je dražší a i proto se v hospodách dělá i hlávkové s máčkou, po moravsku :o()

di
2451 příspěvků 21.11.09 19:57
Re: Nevařené kysané zelí vařené po moravsku

Jinak k zelí jako takovému - co je podle vás české zelí a moravské zelí? Mě by to fakt zajímalo.

Alice_G
505 příspěvků 21.11.09 18:57
Re: Nevařené kysané zelí vařené po moravsku - casino,

dobře, žes ten odkaz našel - Celerka to shrnula. Já do moravského zelí dávám i jeden strouhaný brambor, dvě nastrouhaná malinká jablíčka (červená - matčino? - nejsou kyselá) - a to i když dělám z kysaného zelí, a zahušťuju světlou jíškou. Zelí je pak opravdu dost husté až konsistencí kejdovité ;-)). Z kysaného zelí takhle dělám náplň do bramboráku proloženého uzeným, z čerstvého zelí k moravským brabcům nebo vepřu, s knedlíkem. AG

di
2451 příspěvků 21.11.09 18:48
Re: Nevařené kysané zelí vařené po moravsku - Pamelo

Možná vás tu někdo chytá za slovíčka, na druhé straně, kejda je tohle: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kejda

pamela
68 příspěvků 21.11.09 18:20
Re: Nevařené kysané zelí vařené po moravsku

Pana casino,chytate za slovicka......takze NO COMMENT!!!!!!!!

Kvetka
149 příspěvků 19.11.09 18:28
Re: Nevařené kysané zelí vařené po moravsku

Ano, to znám a také říkala „Ženská bez břocha jak hrnec bez ocha“. Vzpomenu si na to a hned mi víc chutná :-)

tatanka
73 příspěvků 19.11.09 18:10
Re: Nevařené kysané zelí vařené po moravsku

Moje babička, taky z Hané, říkávala že po zelí može kocór chodit, tak má být husté. Zásmažku dělala jednou za měsíc do velkého kastrolu a používala ji do všech omáček, polévek i zelí.

Kvetka
149 příspěvků 19.11.09 17:29
Re: Nevařené kysané zelí vařené po moravsku

Opravdu nevím, jaká válka se v kraji tomto odehrává, jen bych ráda přidala svou „trošku do mlýna“. Moje babička „hanačka jako poleno“ říkala tomuto moravskému zelí „Máčka“. Zahušťovala ji světlou jíškou a já jsem opravdu šťastná, že mě máčku naučila a teorie o tom, jak má vypadat zelí k pečeni mě nechávají v klidu. Máčka je máčka a bramborami ať si zelí zahušťuje kdo to uzná za vhodné.

casino
4494 příspěvků 19.11.09 16:44
Re: Nevařené kysané zelí vařené po moravsku

františka,
nechci si příliš fandit, ale chápu, čtete-li casino, vidíte rudě. Snad raději nechodit na Václavák :o) Pokuste se někdy o pohled na recept bez toho, aby Vám antipatie zatemnila mozeček :o) Že názorů jsme různých lze se dočísti třeba zde:

Milá babi,
taky mi nedalo a vzpoměla jsem si na kuchařku, kterou mi babička nedávno darovala. Jmenuje se: KUCHAŘKA ČESKÉ HOSPODYNĚ, KNIHOVNA „MILOTICKÉHO HOSPODÁŘE“ z roku 1922. Moravské zelí: Hlávka zelí se očistí, zbaví košťálů, pokrájí na nudle, stlačí do hrnku, poleje vařící vodou, přidá trochu kmínu, 1-2 kyselá jablka se oloupají, na lístky pokrájejí a se lžíck cukru a soli se přidají k vařícímu zelí. Také se přidá trocha octa, aby se zelí nerozvařilo. mezitím se na kastrole rozpustí nakrájená slanina, osmaží v ní hodně drobně krájené cibulky do žluta, zasype se moukou, zamíchá, popraží, ale jíška musí zůstat bílá. Zaleje se vodou z uvařeného zelí, umíchá na hladkou, hustou omáčku, smíchá s měkkým zelím, nechá povařit, přidá šťávy z pečeně a je-li potřeba, přidá octa a soli, Je-li zelí řídké, zahustí se ještě troškou mouky, rozkvedlané ve studené vodě, nebo postrouhá se dozelí 1 syrový brambor a nechá povařit. Na míse se poleje též šťávou z pečeně. - Kyselé zelí upravuje se stejně. Jablka se ovšem nedávají. Nejsou nutná ani u hlávkového. Tímto se ti Babi omlouvám (že moravské zelí se nedělá z kysaného). Měj se krásně,…
Napsal(a): Celerka - 24.01.2009 20:43 ( http://www.labuznik.com/recipe.php?… )

Frantiska
927 příspěvků 19.11.09 06:13
Re: Nevařené kysané zelí vařené po moravsku

uf asi zalezi kde na Morave, ale jelikoz jste prazak tak me to neprekvapuje

casino
4494 příspěvků 19.11.09 03:39
Re: Nevařené kysané zelí vařené po moravsku

Ano, zelí lze zahustit i bramborem.
Myslela??? Buď nevíte co je kejda, nebo nemyslíte. Obávám se, že ve Vašem případě platí obé :o)

pamela
68 příspěvků 18.11.09 23:51
Re: Nevařené kysané zelí vařené po moravsku

to bude kejda!!!!!myslela jsem,ze zeli po moravsku se zahustuje syrovym nastrouhanym bramborem.

Vložit nový komentář

Dnes doporučujeme: Grilovaná vepřová žebra

Nejlepší recepty

Vatovec (pýchavka obrovská) v trojobalu Vatovec (pýchavka obrovská)...
Francouzské kmínové sušenky Francouzské kmínové sušenky
Šumavská bramboračka Šumavská bramboračka
Kachní prsa s badyánem Kachní prsa s badyánem
Pikantní těstoviny s dýní Pikantní těstoviny s dýní

Naši partneři

Vitalion

zdraví, nemoci, léčení
www.vitalion.cz

eMimino

těhotenství, děti, rodina
www.emimino.cz

Recept na jídlo

recepty, jídlo, vaření
www.receptnajidlo.cz