Recept Vídeňský guláš - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch) Pra

(Hodnoceno 1x) Rakouská kuchyně Do oblíbených Chci uvařit Tisk Na e-mail

Vídeňský guláš - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

Úvod

Snad v kazde zemi Evropy je mnoho receptu na gulas a tak take Rakusane jich maji nekolik a dokonce maji Gulaschmuseum, coz je vsak restaurace. Nejznamejsi z Rakouskych gulasu je prave tento Wiener Fiakergulasch. Gulas (gulyás) prisel do Widne v 19tem stoleti s madarskym pesim plukem s tamnim stanovistem. Dnesnim dnem je vidensky gulas tak zmeneny, ze uz ani nepripomina ten madarsky. Gulas z habsburskeho udobi, Wiener Saftgulasch, tedy gulas s mnozstvim stavy mel i v Madarsku takovy ohlas, ze jej znovu prijali zpet ve videnske forme a pojmenovali ho pörkölt.
Gulas dostal jmeno podle drozek tazenych konmi - Fiakr, ktere na druhou stranu dostali jmeno podle hostince Saint Fiacre v Parizi, pred kterym se radily drozky k najmuti. V hostinci ve vchodu byval obraz irskeho mnicha St Fiacrius. No a tak to je :)

Ve Vidni se gulas podava v klasickych hospodach ale take v elegantnich restauracich. Casne zrana byva Fiakergoulash
na jidelnim listku mnohych kavaren, ancto spolecne s ‚posilujicim‘ pivem se povazuje za vyprostovak.

Dalsi gulas v me nesmirne oblibe je https://www.labuznik.cz/recipe.php?…

Postup

Cibuli oloupat, rozkrojit napul a nakrajet na tenke platky. Maso oddelit od kosti, odkrojit tuhe klizky a zbytek nakrajet na vetsi kostky. Cesnek posekat nadrobno.

Na panvi rozehrat 2 lzice tuku k bodu koure, snizit teplotu a osmazit cibuli do zlatohneda. Nez se cibule uplne osmazi, pridat cesnek a kmin. Potom pridat oboji papriky, rajcatovou pastu, zasplichnout vse octem a prilit trosku horkeho vyvaru. Odskrabnout vypek ode dna panve.

V kastrolu rozehrat zbytek tuku do bodu koure a postupne na nem ze vsech stran osmazit maso. Kousky masa se nemaji dotykat a take se musi smazit a ne dusit ve vlastni stave. Kdyz je vsechno maso osmazene, tak ho vratit do kastrolu i se stavou ktere pustilo, pridat tam obsah panve, bobkove listy a vse ochutit soli a peprem.

Obsah kastrolu promichat, podlit trochou horkeho vyvaru, postavit na plotnu a na mirne teplote nechat vse pomalinku probublavat napul prikryte poklici po 1 1/2 az 2 1/2 hodiny (zalezi na mase). Behem te doby sem tam zamichat a podle potreby podlit horkym vyvarem. Kdyz je maso mekke, ale ne rozvarene, tak kastrol dat do mirne vyhrate trouby, kde se gulas prolezi.

Pred podavanim vyjmout kosti, morek vyklepneme do gulase a ten za staleho michani prohrejeme, zahustime nastrouhanym chlebem, zredime vyvarem a dochutime dle potreby.

Mezi tim kazde uzence urizneme spicku konce a potom hluboce narizneme oba konce uzenek do krize. Okurkky narezat, ale nedoriznout do tvaru vejiru.

Pred podavanim si na panvi rozpustime maslo a dobre ho rozehrejeme. Do hrnicku jedno po druhem rozklepneme vejce a opatrne je vylijeme na panev tak, aby zloutek zustal cely. Vsechna vejce usmazime na volska oka tak, ze bilek je tuhy, ale zloutek zustane tekuty. Mezi tim si v mirne varici vode uvarime uzenky coz potrva asi 10 minut (pozor aby nepopraskaly), nebo je osmazime, az se nariznute konce zkrouti.

Podavame na nahratych talirich, doprostred dame gulas, na nej volske oko, nohu parku, vedle knedlik (Vídeňské knedlíky tety Elsy) , a vse ozdobime okurkami

Teta Elsa…kdysy…

Recept je z kategorií: Guláše


Reklama

Nahlásit recept

  • 06.09.10 vloženo
  • 32197x zobrazeno

Čas přípravy

  • 3 hod.

Počet porcí

  • 4 porce

Ingredience

  • 1.5 kg klizky i s kostmi
  • 4-6 vejce
  • 4-6 nakladanych okurek
  • 2-3 pary frankfurtskych, nebo videnskych parku (puvodne Sacher parky)
  • 750 g cibule
  • 150 g vypeceneho tuku z masa, sadlo, nebo olej
  • 2 lzice sladke cervene papriky
  • 1 lzice ruzove/palive papriky (cast uzene), nebo podle chuti
  • 3 strouzky cesneku
  • 1 lzice rajcatove pasty
  • 1 lzice drcene majoranky
  • 2 bobkove listy
  • 1/2 lzice drceneho kminu
  • vinny ocet
  • hovezi vyvar podle potreby, nebo voda
  • sul a cerstve mlety pepr
  • krajic tvrdeho chleba na strouhani
  • maslo na smazeni vajec
  • Maso ktere pouzivam

Doporučená příloha

  • slane housky Saltstangerln na vytreni talire a zajiste pivo

Tip redakce

Na AkčníCeny.cz najdete, kde seženete nejlevnější suroviny k tomuto receptu.

Uvařeno uživateli

Vyzkoušel jsem tento recept Přidat hodnocení nebo fotku
Odkaz na uvaření

tuso 18.10.10 22:19

Prostě sen. To vejce a uzenka byly sice víc na ozdobu, než že by tam patřily, ale i tak- můj favorit na guláše. Toto dílko u nás bude uvařeno a posléze snězeno ještě hoooodně krát.

Diskuse k receptu Vídeňský guláš - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

Odebírat nové komentáře a uvaření tohoto receptu do upozornění

 Váš příspěvek

Reklama

 
tuso
99 příspěvků 19.10.10 07:12

@esmeralda: Jo. Vypadalo to hezky. Myslel jsem to tak, že chuťově by mi to tam nechybělo, kdyby to tam nebylo. Ta okurka jo, ta tam sedla.

 
babi
6360 příspěvků 18.10.10 23:53

esme, v nasi rodine byl gulas dost na prednim miste, talze jsem jich hodne vyzkousela, ale Fiaker a http://www.labuznik.com/recipe.php?… zatim zadny jiny gulas nepredcil…

Příspěvek upraven 18.10.10 v 23:55

 
babi
6360 příspěvků 18.10.10 23:37

tuso, ani nevis jakou radost jsi mi udelal. Jsou recepty, ktere jsem si trebas sama dala dohromady, jsou recepty co me zaujaly a pak, tak jako na priklad tento recept, podle kterych jsem nescetnekrat varila a to nesmirne rada…

Příspěvek upraven 18.10.10 v 23:58

 
esmeralda
4813 příspěvků 18.10.10 23:16

Tuso, Fiakergulasch jsem si dala přímo ve Vídni. Přišlo to i s vejcem a takovým rozšklebeným buřtíkem.
Jen to vejce bylo natvrdo a rozkrojené.
Pokrm vypadal moc nóbl a byl velice chutný.

 
tuso
99 příspěvků 18.10.10 22:18

Prostě sen. To vejce a uzenka byly sice víc na ozdobu, než že by tam patřily, ale i tak- můj favorit na guláše. Toto dílko u nás bude uvařeno a posléze snězeno ještě hoooodně krát.

 
babi
6360 příspěvků 13.09.10 04:10
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

di, omlouvam se ze reaguji opozdene, avsak byla jsem pozvana k oslave Noveho roku Ros ha-sana (a dovezla si take nekolik receptu). Jsem velice zvedava, jak gulas bude chutnat. Maso jsem kupovala v Globusu v Opave ;)

 
di
2451 příspěvků 11.09.10 02:39
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

Jinak, dnes jsem koupila kilo a půl pěkné kližky (bohužel bez kosti), takže o víkendu tenhle recept rozhodně vyzkouším.
A mám jeden tip ohledně rajského protlaku. V týdnu jsme dělali kuře na paprice a tudíž potřebovali jen malinké balení, jedno jsme náhodně koupili u nás v Albertu - značka Giana, váha 70 g, cena 4,90 a je moc dobrý, opravdu jen samá rajčata.

 
babi
6360 příspěvků 11.09.10 01:17
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

lydia, dik za nahlednuti do receptu a hlavne za zajimave vysvetleni vsech tech Würstel a speciality z gulasoveho muzea ;)

 
lydia
1226 příspěvků 10.09.10 21:36
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

Babi, asi tak nějak ho taky znám. Dává se ale jedna nožička na porci guláše. Frankfurter Würstel se párkům říká jenom v Rakousku, všude jinde jim říkají Wiener Würstel - vídeňské párky. Sacher Würstel jsou asi 30 cm dlouhé párky.
V gulášovém muzeu se dostane koupit i čokoládový guláš, ale je to piškotový moučník politý nějakým alkoholem a čokoládou :)

 
babi
6360 příspěvků 10.09.10 00:46
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

di, je to naprosta pravda, ze kornisonka do rakouskeho receptu nepatri a tak ten je nasledne upraven. Dekuji za upozorneni…

 
babi
6360 příspěvků 08.09.10 06:19
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

casino, jednoduse, Vy si ty parky musite orestovat :)

 
bedla  08.09.10 05:21
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

krásné povídání

 
casino
4463 příspěvků 08.09.10 04:49
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

No, ještě sem se dočet, že z vajec, párků a vokurky lze na talíři vytvořit stylizovaný kočár :)
Danda, přišlo mi v receptu divné varování před prasknutím párků a vedle toho doporučovat ohřívání křížem nakrojených…
babi, nemám nic proti restování nakrojených párků; také je mám rád :-) Ale máčet v teplé vodě nakrojené uzenky, tak to tedy už kvůli barvě na řezu nemusím. A desetiminutové louhování jim také na chuti nepřidá, pokud tedy spíše neubere, že?
di, a co přesmyčka: nedočtenost? :-))))))))

 
di
2451 příspěvků 08.09.10 03:15
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

Be - je vidět, že jste internetovou kuchařinou nedotčený, tady na Labu zná Dadalu hromada lidí, ne-li všichni, je to klasik. Když si s něčím nevím rady, často na jeho stránkách hledám, jsou skvělé.
P.S. Nic ve zlém, nezlobte se, pokud jsem se Vás nějak s tou dotčeností nebo nedotčeností dotkla. ;-)

 
be04565  08.09.10 03:09
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch) -

Di - ta odkazovaná stránka je naprosto úžasná. Sákryš, příště místo vlastního neumělého vysvětlování poprosím kámoše gůgla o pomoc, protože ten popis gulášů, perkeltů atd je naprosto vyčerpávající. No jo, kornišonky, to je věc jiná, ale „mí Pražané mi rozumějí“ přece :). A jak se kornišonky připravují třeba ve vedlejších zemích Koruny české by bylo taky na dlouho, ale zbytečně prudící :). Ta stránka je vynikající, propaguj ji prosím i jinak - to není skrytá reklama :).

 
di
2451 příspěvků 08.09.10 02:02
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

Dala jsem sem ten odkaz jen pro ilustraci a srovnání, k tomu Vašemu nemám žádné připomínky, určitě to bude veliká dobrota (musím ji při nejbližší příležitosti vyzkoušet, pak poreferuju). Snad až na ty kornišonky, v bývalé monarchii se okurky nakládají přeci jen kapku jinak, ale to je detail.
Jinak pojednání o guláších, perkeltech, tokáních apod. od Dadaly je zde: http://dadala.hyperlinx.cz/hov/hovh.html

 
babi
6360 příspěvků 08.09.10 01:21
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

di, o tom dalsim recepte vim a uvazovala jsem o napsani odkazu. Nestalo se tak ze dvou duvodu. Zaprve, ty dva recepty mimo jmena nemaji nic spolecneho a za druhe, ukaz mi, kde kolega kdy uvedl odkaz na nejaky jiny recept?

 
babi
6360 příspěvků 07.09.10 23:53
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

casino, budu se snazit Vas pochopit a ty moje paradoxy Vam vysvetlit.
Spicky uzenek odrezavam vzhledem tomu, ze to je konec zatoceneho strivka bez masa. Do uzenek na kazdem konci nariznu zarezy asi 5 cm hluboke do tvaru krize, doufam, ze to je srozumitelne. Vesmes uzenky smazim (orestuji). Kdyz je ‚varim‘ tak vlastne pod bodem varu je ohrivam. Na vysvetlenou. Rychle ohrate uzenky obvykle zustanou uprostred studene, muzou prasknout a proto je ohrivam velice pomalu a delsi dobu. Za tu dobu maji uzenky take cas se zkroutit. Jestli nariznete uzenky az po nahrati, tak nebudou zakroucene.
Avsak, myslim si, ze recept obstal Vasi kritice vyborne, kdyz jedine vyhrady mate u ohrivani uzenek :)

 
babi
6360 příspěvků 07.09.10 23:30
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

be, dobre je dat vsechny vedomosti na dane tema dohromady a clovek se pak vzdycky neco priuci. Mela jsem jenom obavu sem zatahovat tokan a paprikas navic, aby jsme se do tech podobnych jidel nazapletli :) Avsak jejich porovnani je zajiste zajimave.

 
danda  07.09.10 19:26
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch - casino,

vysvětli pro nechápavé, jako jsem já, co svým komentářem máš na mysli? Kde je paradox?

 
di
2451 příspěvků 07.09.10 19:00
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

Tady je taky jeden: http://www.labuznik.com/recipe.php?…

 
be04565  07.09.10 15:29
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

mezitím …
Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody …
Jaký je paradox v naříznout něco předem a pak to buď uvařit nebo „mezitím“ osmažit ?
Kdo chce pochopit, chápe, kdo nechce pochopit, rýpe. Mimochodem, kolik je tedy přesně míra 1 PL něčeho ? A je dovoleno psát 1-2 PL jak to děláte Vy, nebo je třeba vše měřit na laboratorních vahách a naprosto přesně ohodnotit ?

 
casino
4463 příspěvků 07.09.10 14:30
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

Není to paradox??? :)
„Mezi tim kazde uzence urizneme spicku konce a potom hluboce narizneme oba konce uzenek do krize.“
„Mezi tim si v mirne varici vode uvarime uzenky coz potrva asi 10 minut (pozor aby nepopraskaly“

 
be04565  07.09.10 09:46
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

Babi, máš pravdu :). Já spíš jen tak povrchně reagoval na Jolanku a vypíchl některé odlišnosti těch pokrmů :). Jistě i s tou krví v žilách máš pravdu :). A samozřejmě, i způsob krájení masa ovlivní chuť :), já to jen nechtěl akcentovat. Prostě máš pravdu :). Tento Tvůj recept při nejbližší příležitosti vyzkouším.

 
babi
6360 příspěvků 07.09.10 08:02
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

Jolanko, presne tak, mas naprostou pravdu. Neco podobneho plati take o jidelnim stole, kde se lide nejenom setkavaji, ale kde se odehrava cela rodinna historie a proto jsem vzdy trvala na tom, aby se jedlo pospolite ;)

 
babi
6360 příspěvků 07.09.10 07:44
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

be, neminila jsem rozpoutat debatu o ruznych podobnostech pokrmu, jenom jsem kdesi cetla, jak jsem napsala, ze rakousky gulas co ma hodne stavy zavdal vzniku pörkölt. Zajiste nejsou stejne a kazdy pokrm ma svoji charakteristiku, ale to uz je nejspis dano tim jaka krev proudi lidem v zilach ;) A jeste, myslim si, ze i to jak je trebas maso nakrajene, ovlivni jeho chut!?! Co na to rikas…

 
jolana
5064 příspěvků 07.09.10 07:35
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

Babi, pravdu mas. A nielen debaty o jedle. Kuchyna je tmelom rodiny. Ako to tam funguje, tak funguje rodina. Nejde o to ci sa vari vyborne alebo zle, speciality alebo obycajne jedla,ci je kuchyna luxusna alebo kutik kuchynsky obycajny, s priborom alebo bez.. Ale ci sa to tam co sa tam ma diat deje s laskou a s usmevom a starostlivo.. to sa na rodine odzrkadluje..pozri nase babicky ako kazdeho vitali s laskou a stedrostou a ako na nich spominame s laskou…

 
babi
6360 příspěvků 07.09.10 07:10
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

jolanko, jeste jsem chtela rict, ze kdyz ma clovek debaty o jidle se svou mladezi, tak je to moc dobre pro rodine stesti. Kdyz byly nase deti male, a slysely ze varim gulas, tak pobihaly k vykrikovaly ‚tralala gulas‘ a dodnes ho ma cela nase rodina rada.

 
babi
6360 příspěvků 07.09.10 07:02
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

drobku, navic primo u zdroje to snad chutna nejlip, ze ano. Ja vsak tento gulas varim od utleho veku, protoze to je vlastne s malymi obmenami nas rodiny recept.

 
babi
6360 příspěvků 07.09.10 06:48
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

Ahoj Jolanko, doufam, ze to je prijemna pripominka! No, pro moje deti bylo zase vsechno stew a ani jsem se jim nesnazila vysvetlovat, ze anglicane a americane…kteri davaji mrkev atd…no a pak je zde jeste Beef bourguignon…
Radeji zustanu u gulase jinak se nedovysvetluji

 
be04565  07.09.10 06:19
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch) -

Ahoj Jolano (a Babi :)),
jak jsem vyčetl z moudré knihy, opravdu moudré, protože přiznává určitou nejednoznačnost v označení perkelt, tokáň a paprikáš, které často splývá.
Takže pominu-li to, jak se prý má maso krájet (v perkeltu na kostky a v tokáni na proužky) a že perkelt má mít více šťávy (což jsou drobné implementační detaily :)), tak nejpodstatnějším rozdílem je to, že se má dávat do paprikáše jménu navzdory mnohem méně papriky než do perkeltu, ale zato je zjemněn zakysanou smetanou. No a potom (a pro mne je tohle ten hlavní rozdíl) do tokáně nepatří mletá paprika, ale pepř a majoránka, kteréžto ingredience v perkeltu a paprikáši prý nemají co dělat :). Rozdíl mezi maďarským gulyášem a ceským/slovenským potažmo vídeňským gulášem asi nemá smysl vysvětlovat :), že … :)
Zdravím.

 
jolana
5064 příspěvků 07.09.10 05:35
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

A este daco, tym pojednanim gulas, perkelt..raz davno sa ma syn vypytoval..preco toto je gulas, tamto perkelt, tokan…vybafol to na mna a ja namojdusu som nevedela v tej chvili co mu mam odpovedat..ked som sa zmohla na slovo a dako to dala dokopy , tak zasa mi oponoval tym a tamtym..bohvie naozaj ako to je a co je co..tak som povedala ze vsetko je gulas a hotovo, len ostatne su jeho luxusnejsie odnoze pretoze aj v gulasoch musi byt daka prestige predsa.. :DD

 
Drobek  07.09.10 05:33
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

Nojo, tohle je ten pravý vídeňský, jednou jsem ho tam měl.
Je známo, že kolik kuchařů tolik gulášů, vždyť kdo to kdy přesně měří?

 
jolana
5064 příspěvků 07.09.10 05:29
Re: Vídeňský guláš Fiakr - Wiener Herrengulasch (Fiakergulasch)

Babi, tento gulas mi pripomernul jedneho pana co ho nielenze miloval ale priam uctieval..je to lahodka, pre panov priam ako stvorena to je fakt..vdaka za recept ..pekny vecer :)

Vložit nový komentář

Reklama


Reklama


Reklama

Nejlepší recepty

Gratinované brambory (DIA)* Gratinované brambory (DIA)*
Borůvkový koláč se strouhaným perníkem Borůvkový koláč se...
Žloutkové věnečky Žloutkové věnečky
Pikantní těstoviny s dýní Pikantní těstoviny s dýní
Holandský řízek z vepřového bůčku Holandský řízek z vepřového...

Naši partneři

Vitalion

zdraví, nemoci, léčení
www.vitalion.cz

eMimino

těhotenství, děti, rodina
www.emimino.cz

Recept na jídlo

recepty, jídlo, vaření
www.receptnajidlo.cz