Stravujeme se dobře ?

Fotoalbum tématu (0) Sledovat e-mailem Přidat k oblíbeným Zapnout podpisy Hledání v tématu
První příspěvek v tématu
 
Pampeliska191
1075 příspěvků 19.08.04 21:54
Stravujeme se dobře ?
To je otázka, kterou si mnozí z nás často kladou. Určitě všichni, kterým záleží na jejich zdraví i zdraví jejich blízkých.
Abychom si mohli odpovědět na tuto otázku musíme znát základní fakta. Doporučení, že strava má být především pestrá a přiměřená je zcela správné, ale nestačí.
Důležitá je znalost správného zastoupení jednotlivých potravinových skupin. Odborníci v problematice výživy doporučují jako základ naší stravy potravinovou skupinu obiloviny- to neznamená, že máme chroupat zrní, ale že nejméně polovinu náplně našeho talíře mají tvořit výrobky z obilovin - chleba, těstoviny, vločky, rýže, rohlík. Další doporučenou potravinovou skupinou je zelenina a ovoce, pak následuje maso a mléko a na posledním místě jsou tuky a cukry.
Stejně důležitý jako správné zastoupení potravinových skupin je příjem tekutin.Ale ještě stále jsme nehovořili o konkrétním množství. Jak by měla vypadat naše pestrá a plnohodnotná strava?
Využijeme doporučení naší přední uznávané odbornice na výživu doc. Brázdové z Masarykovy Univerzity Brno. Měli bychom denně přijmout
nápojů - 7 -12 porcí ( 1 porce = 0,2 dl),
obilovin - 3 - 6 porcí ( 1 porce představuje krajíc chleba, l rohlík, miska ovesných vloček nebo kopeček vařených těstovin či rýže),
zelenina - o dostatečném příjmu lze hovořit při denní spotřebě 3 - 5 porcí ( l porce je 100 g zeleniny papriky, mrkve, apod., 2 rajčata, miska salátu, 125 g vařených brambor či jiné tepelně opracované zeleniny),
ovoce - 2 až 4 porce ( 1 jabko, pomeranč, banán, miska drobného ovoce nebo sklenice 0,2 dl 100% ovocné šťávy),
maso - masových porcí stačí 1 - 2 ( porce je 100g masa, 1 vejce nebo miska luštěnin ),
mléko- 2 porce, s přibývajícími léty raději 3 porce ( porce je sklenice mléka, kelímek jogurtu, 55g průměrného sýra,

· tuky a cukry - maximálně 2 porce ( porce je 10g cukru nebo tuku).
Možná se vám zdají některé míry nepřesné - miska, kus apod.. Jedná se o obvyklé velikosti. Údaje jsou orientační, nezapomínejme, že různé kategorie strávníků mají potřebu různého energetického příjmu.
A rada na závěr:
Aby bylo možno odpovědět na otázku " Stravujeme se dobře ? " musíme mít přehled o tom co opravdu jíme. A tady vám doporučím udělat si několik dní po sobě pravdivý zápis všeho co jsme snědli a vypili. Někteří budou potěšeni, někteří poděšeni - třeba tím jak málo pijí, kolik dávek cukru skutečně konzumují, jaká je skutečná spotřeba zeleniny, ovoce, mléka.

prevzato: Prostejovsky vecernik-Svehlova

Na tento dotaz zatím nikdo nereagoval, buďte první!

 Váš příspěvek

 Newsletter

Milujeme vaření, nikoliv spam. Přihlaste si novinky z Labužníka.

Přihlásit se k newsletteru

Naši partneři

Vitalion

zdraví, nemoci, léčení
www.vitalion.cz

eMimino

těhotenství, děti, rodina
www.emimino.cz

Recept na jídlo

recepty, jídlo, vaření
www.receptnajidlo.cz