Moc zajimavy clanek o hubnuti

Fotoalbum tématu (0) Sledovat e-mailem Přidat k oblíbeným Zapnout podpisy Hledání v tématu
První příspěvek v tématu
 
Pampeliska191
1075 příspěvků 14.08.04 19:26
Moc zajimavy clanek o hubnuti

http://www.novinky.cz/03/62/16.html

Reakce:
 
gabi
551 příspěvků 15.08.04 11:16
...

Ahoj, Pampeliska!
Dik za podnetny clanok. Zas som sa dozvedela nieco nove :)Aj ked nemam problemy s nadvahou, sem-tam to kilo treba zhodit a hlavne udrzat si potom vahu. Vyziva a vsetko okolo nej je moje hobby, tak som si kedysi stiahla zaujimavy clanok. Mozno Ta tiez zaujme.
Pekny den Ti praje
 Gabi

 
gabi
551 příspěvků 15.08.04 11:18
...

NEZBAVUJTE SE SVALŮ, ZBAVTE SE TUKU !

Libuše Boháčková, fitness-wellness consultant

Mnoho lidí se mylně domnívá, že snížení příjmu nasycených tuků automaticky vede k poklesu obvodu jejich pasu. Na základě masivní vzdělávací akce se v USA podařilo snížit spotřebu tuků ze 40% denního příjmu energie v roce 1962 na necelých 34% v roce 1990. Přesto za stejné období vzrostl počet obézních osob v této zemi z necelých 24% na současných 35%. Lidé prostě podlehli klamné představě, že pokud je jejich strava nízkotučná, mohou jíst kolik chtějí. A tak běžný občan sice správně snížil nadměrnou spotřebu tuku, současně ale začal přijímat více sacharidů a bílkovin, takže se v souhrnu jeho denní příjem energie zvýšil o 100-300 kcal.

Pozvolný vzestup příjmu energie byl v průmyslově vyspělých zemích
doprovázen historicky bezprecedentním poklesem množství habituální (pravidelné, každodenní, zvykové) pohybové aktivity. Většina expertů se shoduje v názoru, že až 60% obyvatel USA se pohybuje nedostatečně a celých 25% je absolutně pohybově pasivních. V naší zemi na tom nejsme o mnoho lépe. Organismus musí nadbytečnou, nevydanou energii pracně přeměňovat na tuky a ty pak ukládat do zásobáren. Tělo se obaluje sádlem, vzhled postavy se negativně mění a obecně špatný je i dopad na zdravotní stav. Jinak řečeno vzniká obezita, a s ní se radikálně mění schopnost jednotlivých buněk využívat krevní cukr, snižuje se hladina HDL-cholesterolu a současně narůstá množství LDL-cholesterolu, zvyšuje se hodnota krevního tlaku a rozvine se diabetes mellitus. Tento tzv. „metabolický syndrom“ (Kaplan, 1989) pak dlouhodobě negativně ovlivňuje zdatnost, zdraví a kvalitu života. Obezita otevírá cestu řadě nemocí - onemocnění srdce a cév, mozkovým příhodám, rakovině, artritidě, dně, žlučníkovým obtížím atd.

Vztah mezi obezitou a zhoršeným zdravím je dnes natolik jasně prokázán, že se většina obézních snaží se svým stavem něco dělat. Bohužel, většinou postižení touží po nějakém bezbolestném a pohodlném řešení vzniklých komplikací. „Kdyby tak byla nějaká magická dieta, při které bychom mohli s chutí jíst a přitom hubnout“. Tím se vytváří úžasné prostředí pro podvodníky a chytráky. Ti již celá desetiletí úspěšně na obézních parazitují, a zdá se, že pravé žně je teprve čekají. Obézních přibývá a tím roste i počet osob, které je možné obalamutit a vytáhnout z nich peníze.

Podvědomou nechuť obézních jít na kloub věci a přijmout taková opatření, která skutečně jejich problém vyřeší, jsme si mohli ověřit v roce 2001 při účasti na akci „Den zdraví pro obézní“. Pořadatelé nás pozvali, abychom mohli obézním prezentovat svoji představu řešení jejich stavu. Na stoleček jsme vystavili informace o dlouhodobé koncepci kontroly hmotnosti, v níž hlavní roli hraje cílené ovlivňování úrovně výdeje energie prostřednictvím posilování. Jedná se o skutečně ověřený, vědecky podložený systém, který má dopad nejen na vzhled těla, ale nesmírně pozitivně působí na organismus jako celek. Bylo deprimující vidět nezájem, s jakým obézní procházeli kolem našeho postu. A bylo znechuťující vidět, jak se titíž obézní nadšeně mačkají kolem stolků, u nichž prodejci nabízeli různé formulky na snižování hmotnosti typu „Eaten Loose Formula“. Při pohledu na obézní mne napadala slova, která říkávali moji rodiče „Komu není rady, tomu není pomoci“.

Většina obézních se při snaze o kontrolu hmotnosti ke své
vlastní škodě soustředí na oblast ovlivňování příjmu energie. Drží diety. Dieta znamená pokles příjmu energie. Na nízký energetický příjem se organismus adaptuje poklesem množství svalové hmoty (využitím tkáňových bílkovin pro energetické účely) a navazujícím poklesem bazálního metabolismu. Po dietě dojde k poklesu hmotnosti - ale dietující ztrácí životně důležité svaly a zůstává mu zdraví ohrožující přebytek tuku.

Charakteristickým rysem většiny diet je snaha o pokud možno co nejrychlejší pokles hmotnosti - nejlépe deset a více kilogramů za týden nebo dva. Přitom všechny seriózní zdroje udávají, že tempo poklesu hmotnosti nemá být nikdy větší jak čtvrt kilogramu za týden (ACSM, 2001). Panel expertů organizace „American Health Foundation“ se shodl na závěru, že při snaze o snížení hmotnosti má být cílem vstupní intervence pozvolný pokles maximálně o 4 - 6 kg, tento stav je nezbytné udržet po dobu nejméně 6 měsíců a teprve pak se může člověk pokusit o další mírný pokles. Osoby s vyšší nadváhou se nemusí „na první pokus“ dostat na ideální hmotnost. Signifikantní pozitivní vliv na zdraví - pokles intolerance glukosy, pokles hladiny krevního tlaku a zlepšení poměru cholesterolových frakcí - byl prokázán již při mírném snížení tělesné hmotnosti (Perri et al., 1992).

Základem dlouhodobé kontroly hmotnosti je jednoznačně ovlivnění výdeje energie. Potvrzuje to mimo jiné i studie, publikovaná v roce 1996 v časopise „Journal of the American Dietetic Association“. Dvouletý výzkum sledoval tři skupiny osob, pokoušejících se o úpravu tělesné hmotnosti. První skupina snížila svůj denní příjem energie o 500 kcal, druhá snížila příjem energie o 250 kcal a zvýšila její výdej o 250 kcal, třetí skupina vydávala denně 250 kcal posilováním bez ovlivnění příjmu energie.

Dietující skupina dosáhla během prvních několika měsíců nejrychlejšího poklesu hmotnosti, za jeden rok zaznamenal pokles hodnotu 6.8 kilogramů, pak se krátce hmotnost stabilizovala, ale za dva roky po zahájení studie vážili dietující v průměru o 0,9 kg více než na jejím zahájení. Skupina která cvičila a současně omezovala příjem energie dosáhla na konci prvního roku nejvýraznějšího poklesu hmotnosti - 8.9 kilogramů, pak však dosažený pokles nedokázali členové této skupiny udržet a po dvou letech byl pokles hmotnosti ve srovnání se vstupními hodnotami pouze 2,2 kg. Obě skupiny, omezující příjem energie tedy v druhém roce nejen neudržely nástupní slibný pokles hmotnosti, ale většina ztraceného tuku se jim vrátila zpět.

Posilující zaznamenali po jednom roce pokles hmotnosti o pouhých 2,9 kilogramu, K překvapení vědců však ve druhém roce výzkumu nedošlo ke zvratu a průměrný pokles hmotnosti představoval na konci
celých 2,7 kg - tedy více než u obou kontrolních skupin. Takový pokles má i další výhodu. Je obecně známou skutečností, že fluktuace tělesné hmotnosti má na zdraví a zdatnost člověka nesmírně negativní vliv a může dokonce způsobit smrt. Cvičení tedy jednoznačně podpořilo bazální výdej energie, nezvýšilo chuť k jídlu a stabilizovalo množství svalové hmoty. Rychlá ztráta hmotnosti u skupin, omezujících příjem energie, vedla jednoznačně ke ztrátám svalstva a k poklesu hodnoty bazálního metabolismu. Snížení bazálního výdeje energie nutně muselo vést k následnému nárůstu tukových zásob ! Je to prosté !

Při omezení příjmu energie má organismus přirozenou tendenci snížit i její výdej. Lidé s nadváhou mají po několika dietách obvykle narušený metabolismus, tj. mají málo metabolicky aktivních svalů a nadbytek metabolicky inertního tuku. Na úrovni bazálního metabolismu se svalstvo podílí celými 22% zatímco tuk pouhými 4%. Omezení příjmu energie - dieta - vyvolává vždy ztráty svalové hmoty. Na ztrátu svalů reaguje tělo pocity únavy a nechuti do činnosti. Bludný kruh postupné ztráty zdatnosti je nastartován a pokud není přerušen, může vést ke smutným koncům.

Základem jakéhokoli úspěšného postupu kontroly hmotnosti musí být velmi pozvolné, řízené snižování hmotnosti pomocí pohybové aktivity, v níž musí převažovat svalstvo udržující aktivita - posilování. Před zahájením posilovacího programu se poraďte s odborníkem, protože nevhodná struktura zátěže může více poškodit než pomoci.

 Váš příspěvek

 Newsletter

Milujeme vaření, nikoliv spam. Přihlaste si novinky z Labužníka.

Přihlásit se k newsletteru

Naši partneři

Vitalion

zdraví, nemoci, léčení
www.vitalion.cz

eMimino

těhotenství, děti, rodina
www.emimino.cz

Recept na jídlo

recepty, jídlo, vaření
www.receptnajidlo.cz