Recept Zapékané brambory s Hraškou Veg

Česká kuchyně Do oblíbených Chci uvařit Tisk Na e-mail

Zapékané brambory s Hraškou

Úvod

Zapečené brambory se dají udělat výborně s čímkoliv - s masem, zeleninou, houbami… můžeme je zapéct s vajíček našlehaným s mlékem či šlehačkou. Nabízím vám recept o něco zdravější. A to s Hraškou, která Vám vajíčko nahradí. Toto je zajímavé pro celiatiky, ale věřím, že osloví i ostatní. Hraška je mouka, sypká směs, jejíž hlavní přísada je žlutý hrách, dále kukuřičná mouka, směs bezlepkových obilovin a koření, neobsahuje cholesterol. Díky svému složení je bohatá na hrubou vlákninu, která povětšinou v našem jídleníčku schází, dále je bohatá na hořčík a ziník. Myslím, že za zkoušku nic nedáte.

Postup

Hrašku uvařenou na hustou kaši můžeme použít při zapékání jako zdravější náhradu vajec. Do kaše můžeme přidat jemně strouhaný sýr, ale není to nutné. Hraška dodá pokrmu pěknou žlutou barvu, ale i dobrou chuť a výživnou hodnotu. V případě použití zeleniny můžeme volit mraženou i čerstvou. Můžeme přidat osmaženou cibulku, podušené hříbky.  
Brambory se zeleninou

Zeleninu nakrájíme na menší kousky a nebo nastrouháme a krátce povaříme či podusíme na oleji a Mahá koření nebo kmínu.

Hrašku rozmícháme ve vodě, osolíme a povaříme 20 minut na mírném plameni až vznikne hustá kaše. Dochutíme muškátovým oříškem a oregánem, bylinkami. Brambory uvaříme v osolené vodě do poloměka, v případě těstovin uvaříme dle návodu.

Pekáček nebo ohnivzdornou mísu vymažeme olejem. Brambory po uvaření oloupeme, necháme vychladnout a nakrájíme na silnější plátky. Nebo uvařené těstoviny lehce pokapeme olejem, aby se neslepily. Střídavě klademe do mísy vrstvu brambor či těstovin a zeleniny popřípadě vybrané směsy (zelenina, maso, houby) a nakonec přelijeme Hraškovou kaší.

Zapečeme v horké troubě 10 minut nebo dle potřeby doby zapečení.

Recept je z kategorií: Bezmasá jídla



Nahlásit recept

  • 01.06.09 vloženo
  • 14878x zobrazeno

Čas přípravy

  • 50 min

Počet porcí

  • 5 porcí

Ingredience

  • brambory 1000 g
  • zelenina - květák, kapusta, brokolice, kořenová zelenina, hrášek, fazolky, pórek - 1000 g, směs masa, hub, můžete přidat sýr
  • Hraška 100 g - 2 velké polévkové lžíce
  • do slaných pokrmů používám povětšinou Hrašku pikantní, která obsahuje chilli a česnek. Pro alergiky nebo velmi malé děti bych asi zvolila Hrašku jemnou, kde právě chilli a česnek není
  • 750 ml vody
  • olej 50 g - cca 5 polévkových lžiclžic
  • mahá koření 5 g - 1 čajová lžička (mahá koření je směs kmínu, koriandru a hořčíku, ale pokud použijete jenom kmín, nic nezkazíte)
  • sůl, muškátový oříšek
  • oregáno nebo tymian, bazalku, provenskálské koření...dle libosti

Doporučená příloha

  • salát

Tip redakce

Na AkčníCeny.cz najdete, kde seženete nejlevnější suroviny k tomuto receptu.

Podobné recepty

Uvařeno uživateli

Vyzkoušel jsem tento recept Přidat hodnocení nebo fotku
Odkaz na uvaření

labuznik 21.09.10 17:59

Diskuse k receptu Zapékané brambory s Hraškou

Odebírat nové komentáře a uvaření tohoto receptu do upozornění

 Váš příspěvek
Labuznik
 
sveva
751 příspěvků 15.01.10 04:15
Re: ZAPÉKANÉ BRAMBORY nebo TĚSTOVINY a Hraška

Tak toto mi uniklo, zajímavé. Já bych ráda citovala buráci: .....že tyto stránky se jmenují Labužník a dříve na nich člověk našel poctivé recepty z poctivých surovin… Měli bychom na tom více trvat.
Zdravím.

 
casino
4389 příspěvků 15.01.10 03:11
Re: ZAPÉKANÉ BRAMBORY nebo TĚSTOVINY a Hraška

liqua, snad kdybyste názvy receptu psala malým písmem jak je obvyklé, a ještě doplnila zdroj receptu, bylo by to OK :-)
To že Vás jedna chtěla exkomunikovat, není dokonce ani na LABUŽNÍKOVI až tak normální… Dost často lidé (tedy i dámy :-) mají strach z neznámého. Reakcí bývá obvykle útěk, nebo jako v tomto připadě, útok. Prvních sedm komentářů, až na jeden, je tedy celkem očekavatelná reakce.
Nevím, jestli tak vypadá asertivita v praxi, ale klidně se podepíšu pod každé slovo jau. No, jedno bych změnil!
Abych vyloučil možnost chybného výkladu, místo „pipky“ bych pro jistotu užil významově jednoznačného výrazu
„slepice“ :-)))

 
Wolfg
581 příspěvků 14.01.10 11:30
Re: ZAPÉKANÉ BRAMBORY nebo TĚSTOVINY a Hraška

Jak je něco vyceněnýho, sem s tím. Tyhle medajle, pochvalný listy, Ceny profesionálů, A-klasa, Obchodník roku, Nejlepší řetězec, cudně skrývají záruku, že výrobek bude zcela jiný, než jsme očekávali. Na to jsme u potravin zvyklí. Jen mi tu chybí záruka vrácení peněz a obdivné dopisy z přilehlých galaxií. A teď mě omluvte, jdu si opakovat básničku na mužné téma, Vůllajtblek

 
liqua
5 příspěvků 14.01.10 05:46
Re: ZAPÉKANÉ BRAMBORY nebo TĚSTOVINY a Hraška

Jsem autorka receptu, přiznávám se, že sem na počátku byla lína a udělala sem s receptem ctrl+c a ctrl+v … nyní jsem se snažila o lepší úpravu… Jsem s Hraškou spokojená a používám ji docela často, tak jsem se chtěla pouze podělit…

 
svato
1397 příspěvků 05.06.09 23:26
Re: zapékáme brambory s HRAŠKOU

tiež myslím, že by to celé skôr patrilo do rubriky „skúsenosti s výrobkami“

 
bedla  05.06.09 23:09
Re: zapékáme brambory s HRAŠKOU

Kostičko, naprosto s Tebou souhlasím, nehledě na úpravu - každej pes jinej ves … ale svůj účel to plní.

 
mrtvola
1394 příspěvků 05.06.09 21:59
Re: zapékáme brambory s HRAŠKOU

Mám pocit, že diskuse u tohoto receptu je mnohem, mnohem delší, než si jeho kvalita zaslouží.

Osobně nemám nic proti Hrašce, ostatně hrachová mouka se vyráběla už v osmnáctém století, takže je to lety prověřené, ale úděsně mě se.e to, že autorka všechny recepty opsala z jakéhosi pofidérního letáku nebo zadních stran obalů Hrašky, aniž by se zamyslela nad jejich smyslem, kvalitou, grafikou, neřku-li jazykem. Možná se všechna ta jídla dají jíst, třeba se najde i někdo, kdo je sní s chutí, ale tady je to prostě jenom nepodařená reklamní kampaň. Ne vychucená, ale krapátek nechutná.

Doporučji přejít na lepší recepty - třeba na tuze zajímavého bažanta po staročesku.

 
HelcaK
959 příspěvků 05.06.09 21:26
Re: zapékáme brambory s HRAŠKOU

Dámy, obávám se, že slovo „vychutit“ se asi stane častějším. Intenzivním propagátorem novotvaru jsou Kluci v akci. Zřejmě slovo ochutit nestačí - ochucené něco může být dobře i špatně, málo či hodně… Ale vychucené, to už je vyladěné ochucení, čili pozitivní hodnocení chuti. viz zde v diskuzi:
http://neviditelnypes.lidovky.cz/diskuse.asp?…
Hrašku jsem si včera koupila, plánuju ji zkusit jako „trojobal“. Až se odhodlám, poreferuji :-)

 
jau
449 příspěvků 05.06.09 21:15
Re: zapékáme brambory s HRAŠKOU - buraci

Ano, máš pravdu, taky mi vadí, když některá firma nebo její obdivovatelé vnucují ostatním svoje výrobky, byť „dovedně“ skryté v receptu. Recepty, kde se prezentuje jako jediná možnost použití zmrzlina nebo tuk určité značky nemám ráda. Ale mohu nesouhlas vyjádřit slušně - děkuji, nemám zájem…nebo ho prostě jen přejít. Ale to je jako by Hrašku…:-)) na stěnu házel. Howgh.

 
Frantiska
922 příspěvků 05.06.09 21:12
Re: zapékáme brambory s HRAŠKOU

a to nemluvim o tom, jak pod kazdym receptem se pise rychle a snadne … moje predstava rychleho jidla je: od zacatku pripravy do servirovani neuplyne vic jak 30min. A ne ze budu 20min michat a cekat na vychladnuti :))))

 
Alis
2617 příspěvků 05.06.09 21:09
Re: zapékáme brambory s HRAŠKOU

každý slyší tón, jaký slyšet chce.

 
jau
449 příspěvků 05.06.09 21:06
Re: zapékáme brambory s HRAŠKOU - františko

ale já přece nezpochybňuji bešamel, ani jeho jedinečnost :-) Mně jen strašně vadil ten pohrdavý tón, jakým některé z uživatelek mluvily o věci, o které evidentně věděly velmi málo nebo nic ;-)

 
buraci
1136 příspěvků 05.06.09 21:02
Re: zapékáme brambory s HRAŠKOU

Jau, v kuchyni se intenzívně vyskytuji již přes 20 let, myslím tedy, že i pokud jsem se s Hraškou nesetkala, tak si dovedu představit, jak chutná mouka z hrachu rozmíchaná ve vodě a řadím jí ke stejným pochoutkám jako je maso Klaso a párek Šmakoun. Neberu nikomu, jestli uvedené lahůdky vyhledává, ale dovoluji si podotknout, že tyto stránky se jmenují Labužník a dříve na nich člověk našel poctivé recepty z poctivých surovin, ne vychucenou mouku z hrachu coby součást komerční(!) prezentace.

 
Frantiska
922 příspěvků 05.06.09 20:23
Re: zapékáme brambory s HRAŠKOU

neda mi to, Jau podle me nemas pravdu … besamel je besamel … a hraska varena ve vode je tak mozna kase. Pokud bude hraska osmahnuta na masle a zalita mlekem, tak to by uz besamel mohl byt … ale mouka varena ve vode?

 
jau
449 příspěvků 05.06.09 20:20
Re: zapékáme brambory s HRAŠKOU -di

Ano, komolení češtiny a nepřesné vyjadřování mi taky vadí, ale v tomto případě byl kámen úrazu převážně ve zmíněném produktu a kritice z neznalosti.

 
Alis
2617 příspěvků 05.06.09 20:19
Re: zapékáme brambory s HRAŠKOU

a trojobal, co není trojobal :-)
Taky nemám nic proti ničemu, co jsem neokusila, ale štvou mě PR recepty bez invence, štve mě čeština, která nemluví česky a štve mě, když mi někdo tvrdí, že něco je úplně jako něco původního.
Navzdory mému nízkému či vysokému vzdělání mě to prostě štve.

 
di
2391 příspěvků 05.06.09 19:59
Re: zapékáme brambory s HRAŠKOU - jau

Já osobně chci Hrašku vyzkoušet už delší dobu (a vždycky na ni v prodejně zdravé výživy zapomenu), fakt jsem na ni zvědavá, ale co mě doopravdy „dojalo“ byl ten popis někde u jiného receptu, že to je VYchucená směs (to je fakt barbarství vůči češtině), sekundárně pak ten bešamel, co není bešamel.

 
jau
449 příspěvků 05.06.09 19:17
Re: zapékáme brambory s HRAŠKOU - Ejo

Pokud dobře čtu, Hraška je prezentována jako zdravější varianta některých méně zdravých obalovacích směsí, vajec, omáček a jíšky. Reklama netvrdí, že si dělá ambice je plně nahradit.

 
Eja
3616 příspěvků 05.06.09 15:20
Re: zapékáme brambory s HRAŠKOU

Dando, Hraška je možná mouka ( Složení : hrách, směs obilovin - kukuřice, rýže, jáhly), ale jinak asi souhlas s Jandulí - bešamel je bešamel a Hraška uvařená ve vodě prostě bešamel není. A ani jedna z nás nic neodsuzuje, já to aspoň nikde nevidím, Ty ano? Jandule jenom velmi decentně připodotkla, že má o bešamelu jinou představu a mne pobavilo, jak to napsala.
Zcela jistě je Hraška skvělá věc pro celiaky, protože je bezlepková. A těstíčko na obalování je z ní dobré a velmi jednoduché na přípravu.
Jau - ?????

 
danda  05.06.09 02:35
Re: zapékáme brambory s HRAŠKOU

Pokaždé se musím smát, když se šmahem odsoudí něco, co se nezná :-) Ona ta Hraška je mouka :-)

 
Eja
3616 příspěvků 04.06.09 17:02
Re: zapékáme brambory s HRAŠKOU

..třeba se to dá i jíst…Jandule, to je tak krásně decentně řečeno:-)

 
Labužník jandule02
1065 příspěvků 04.06.09 16:47
Re: zapékáme brambory s HRAŠKOU

Z hrašky nemůže být nikdy bešamel. Ten se dělá z másla, mouky, mléka či smetany a z ničeho jiného. Tím nechci říci, že by to bylo něco špatného, třeba se to dá i jíst.

 
mimikova
84 příspěvků 04.06.09 13:22
Re: zapékáme brambory s HRAŠKOU

Dando, dekuji za vysvetleni. Mela jsem trochu obyvy, ale po tvem prispevku nebudu vahat. Jsem rada, ze se konecne prihlasil nekdo kdo to jiz vyzkousel :-)

 
danda  03.06.09 01:59
Re: zapékáme brambory s HRAŠKOU - Alis,

Hrašku používám už docela dlouho, objevila jsem ji na Zemědělci v Lysé nad Labem, tam jsem měla možnost ochutnat a díky tomu jsem ji začala používat.
Podle příchuti se vytvoří těstíčko na cokoliv, i na čínu a je křupavý. Hraškou nahrazuji besan, když nemám a máme chuť na indickou kuchyni.
Složení jsem dodnes moc nečetla, ale pokud byl výrobek oceněn Zlatým klasem, právě pro své složení, tak není důvod se obávat.
Sojovek je hodně druhů a ani tam není problém vybrat tu správnou. Já používám Tamari. Měj se :-)

 
Alis
2617 příspěvků 03.06.09 01:14
Re: zapékáme brambory s hraškou, Dando

tys to někdy použila? Byla jsi spokojená? Není to podobné, jako když ti někdo tvrdí, že sójové maso chutná úplně jako maso? Hraška chutná úplně jako křupavý trojobal?
Pro alergiky typu Mira to ale stejně není, když si nemůže být jist, jaký výrobek, který někdo nazývá sójovka, byl použitý.

 
danda  03.06.09 01:04
Re: zapékáme brambory s HRAŠKOU

hraška

 
danda  03.06.09 00:49
Re: zapékáme brambory s HRAŠKOU

Vegan těstíčko na obalování!
Hrachová směs, která má kulinářské vlastnosti směsí obsahujících vejce, nadýchanost srovnatelnou s omeletovým těstíčkem. Lze ji úspěšně použít k obalování zelenin jako je květák, brokolice, celer, cuketa, kedluben, ale jelikož těstíčko s Hrašky nestéká, lze obalovat i zeleniny, které se běžně neobalují (např. mrkev, petržel, cibuli, zelí). Používá se k obalování rostlinných texturátů, hub, sýrů a masa. Dále je vhodná při přípravě základů omáček a pomazánek, k zahuštění polévek a k přípravě zavářek a k přípravě pojiva do karbenátek, sekané, placiček nebo bramboráků.
Hraška má vysokou nutriční hodnotu, obsahuje vyšší množství vlákniny, hořčíku a vápníku, neobsahuje cholesterol ani lepek.

Složení : hrách, směs obilovin ( kukuřice, rýže, jáhly), sójová omáčka, česnek, směs koření.
Neobsahuje lepek.

 
anickav
2904 příspěvků 02.06.09 21:51
Re: zapékáme brambory s HRAŠKOU

K nám beztak ešte nedorazila…(Hraška) Aká vlastne je?

Vložit nový komentář

 Newsletter

Milujeme vaření, nikoliv spam. Přihlaste si novinky z Labužníka.

Přihlásit se k newsletteru

Nejlepší recepty

Staročeské kotlety Staročeské kotlety
Bazalkové máslo Bazalkové máslo
Ořechový koláč Ořechový koláč
Květákové placičky s majoránkou Květákové placičky s...
Pečená kuřecí stehna Pečená kuřecí stehna

Naši partneři

Vitalion

zdraví, nemoci, léčení
www.vitalion.cz

eMimino

těhotenství, děti, rodina
www.emimino.cz

Jarmark

bazar, oblečení, hand made
www.jarmark.cz

TOPlist